On chce měnit svět. A daří se mu to!
Značka On se zrodila tam, kde byste to možná nečekali – mezi ledovci, skalními štíty a ostrými hřebeny. Ve švýcarských Alpách. Na úzkých horských pěšinách nejenže vyvíjí a testuje běžecké i trekové boty, ale zároveň tam hledá inspiraci pro nové metody, kterými by pomohla ochránit přírodu.
Nebýt švýcarských Alp, neexistovala by ani značka On. Její první business plán vymyslela trojice zakladatelů při hikingu v oblasti Engadin. „Stále platí, že hory jsou naší inspirací, zdrojem našich inovativních nápadů i naší energie,“ říká Caspar Coppetti, jeden ze zakladatelů značky.
Že se nejedná pouze o líbivou marketingovou frázi, dokazuje On Mountain Hut. Skromná, elegantní, ale přitom velmi originální horská chata, která je zasazená do stráně mezi vrcholem hory Piz Lunghin a ohromujícím průsmykem Lunghin v oblasti Engadin/Bergell.
On Mountain Hut je doslova symbolem hodnot, které značka On představuje. Zdobí ji moderní a originální design. Sází na kvalitní materiály. Je inspirativní. A její tvůrci ji navrhli s důrazem na udržitelnost, proto je zcela soběstačná, nezanechává po sobě žádný odpad a zcela respektuje alpské prostředí.
Boty vyrobené z emisí uhlíku
Udržitelnost je pro značku On jednou ze základních hodnot už od jejího vzniku v roce 2010. Rozdíl je pouze v tom, že od té doby si boty On zamilovalo přes sedm milionů lidí ve více než 50 zemích světa, k čemuž pomohl také legendární tenista Roger Federer, který se stal jedním z majitelů značky. Mladé značce se podařilo změnit běžecký svět. Proto už On nemůže o udržitelnosti a ochraně životního prostředí přemýšlet jen v lokálním měřítku.
A daří se to. V On Lab, jak se nazývá curyšské vývojové centrum značky, se rodí nápady, které mají potenciál na to, aby změnily nejen běžecký svět, ale i ten outdoorový a módní. Chcete důkaz?
Poslední inovace se jmenuje CleanCloud. Díky této doslova revoluční technologií dokáže On se svými technologickým partnery zachytit emise uhlíku před jejich únikem do ovzduší, kde by se jinak proměnily v oxid uhličitý, skleníkový plyn. Tento odpad následně ekologickým způsobem promění v surovinu k výrobě běžeckých i volnočasových bot, konkrétně v EVA pěnu užívanou v tlumící vrstvě (mezipodešvi).
Už v minulosti představila značka systém Cyclon, který nabízí plně recyklovatelné běžecké produkty prostřednictvím předplatného. Při výrobě bot Cyclon vzniká o 50 % méně CO2 a celkově o 90 % méně odpadu.
Mladá značka s velkými ambicemi
A za zmínku stojí také pozitivní změna ve výrobě obalů, ve kterých zákazníci dostávají boty i oblečení – veškeré obaly jsou vyrobeny ze 100% recyklovaných materiálů, navíc jsou tenčí a lehčí, aby se zjednodušila jejich přeprava. Díky tomu se ročně ušetří 7 tun černého inkoustu, 18 tun papíru, 15 tun plastů a také 160 tun CO2.
To všechno je ale stále jenom začátek. On bere svůj závazek vážně a dává si velké cíle. Do konce příštího roku chce změnit materiálové složení tak, aby používal pouze recyklovaný polyester, pouze recyklovaný polyamid a pouze bavlnu pocházející z ekologických, recyklovaných nebo bezobalových zdrojů. Do roku 2030 chce snížit veškeré emise o 46 % a ve vozovém parku mít pouze vozy na elektrický pohon. O dalších cílech si můžete přečíst přímo na webu On.
Bring fun into the run
Také máte slovo „udržitelnost“ spojeno výhradě s ekologií? On se snaží tuhle psychologickou hranici zbořit. „Udržitelnost musí prostupovat každou naší aktivitou, pokud u ní chceme vydržet. Dlouhodobého vysokého výkonu je možné dosáhnout pouze udržitelnou formou, a to platí ve sportu, v práci i při vývoji běžeckého vybavení,“ stojí na webu.
A my se pod tohle heslo můžeme podepsat. Jak dlouho vydržíte pracovat ve stresovém prostředí, než vyhoříte? Jak dlouho dokážete trénovat, pokud budete svůj aparát přetěžovat? Jak dlouho vydržíte u běhu, pokud vás nebude bavit?
Tyhle otázky si pokládají designéři v Curychu, když navrhují nové produkty. Také proto je patentované obláčkové tlumení CloudTec navrženo tak, aby šetřilo pohybový aparát a tlumilo jen tehdy a tam, kde to běžec opravdu potřebuje. A také proto je běh v botách On tak zábavný! Vždyť už od roku 2010 základní filozofie značky zní: Bring fun into the run – Vnést do běhu zábavu.